Löpning är verkligen en bra aktivitet om du vill komma i form, men det kan vara slitsamt för både knän och leder. Det finns dock fler sätt...

Lätt löpning i 30 minuter bränner runt åtta kalorier i minuten, det vill säga 240 kalorier sammanlagt och ju snabbare du springer desto fler gör du av med. Om du av någon anledning inte kan löpa, kanske på grund av skador eller för att du helt enkelt inte tycker det är kul, finns det annat du kan ägna dig åt för att få samma resultat – och mer därtill.

1. Svingar med kettlebell
Med hjälp av en kettlebell kan du träna hela kroppen och just svingar är en utmärkt övning som tränar både flåset och flera stora muskelgrupper, så som höftpartiet, låren och bålen.
I en studie utförd av universitet i Wisconsin brände deltagarna 20,2 kalorier i minuten samtidigt som deras puls låg på 93 procent av maxpulsen under ett 20 minuterspass. Anledningen till att övningen är så effektiv tros vara att det är en rörelse vi inte är vana vid, vilket gör att vi måste anstränga oss mer.

2. Rodd i roddmaskin
En person som väger 84 kilo kan bränna 377 kalorier, alltså runt 12,6 kalorier per minut, under 30 minuters intensiv rodd i maskin, enligt Harvarduniversitetet. Och eftersom du måste använda din arm-, sätes-, ben, och bålstyrka är rodd i maskin en superbra helkroppsövning.

3. Burpees
Många ser burpees som ett nödvändigt ont och även om det inte är din favoritövning finns det anledning att lägga in dem i din träningsrutin.
En person som väger 82 kilo bränner runt 1,43 kalorier per burpee, dubbelt så många kalorier om man håller ett tempo på minst sju burpees per minut.
Sträva dock efter att göra så många och snabba burpees du kan. Enligt en studie från American College of Sports Medicine kan tio snabba repetitioner få din ämnesomsättning att gå på högvarv lika mycket som en snabb sprint på cykel.

4. Hopprep
Att hoppa hopprep i medelsnabbt tempo – mellan 120 och 160 hopp per minut – bränner cirka 12,3 kalorier i minuten, enligt Compendium of Physical Activities. Den här pulshöjande aktiviteten aktiverar inte bara fler muskler än löpning, den utmanar även din balans och koordinationsförmåga.

5. Längdskidåkning
Trots att vintern kan kännas alldeles för lång är det inte alltid vi välsignas med bra snö – så passa på att dra på dig pjäxorna när tillfälle ges. Längdskidåkning har nämligen visat sig vara mer pulshöjande än löpning i samma tempo. Tack vare att aktiviteten både kräver en aktiv över- och underkropp bränner man runt 12 kalorier i minuten, enligt Compendium of Physical Activities

6. Knäböj med hopp i en tabata
Tabata innebär att man anstränger sig i 20 sekunder, vilar 10 sekunder och upprepar i fyra minuter. Den här typen av tidsintervall kan användas vid nästan all sorts träning och passar därför också bra för knäböj med hopp.
En studie utförd av Auburn University at Montgomery visar att övningen i tabataintervall bränner cirka 13,5 kalorier i minuten (på vissa bränner den mer) och testpersonerna dubblerade dessutom nivån på sin ämnesomsättning i minst 30 minuter efter träningen.

Det finns fler roliga övningar som jag kan lära dig och hjälpa dig att finslipa. Tveka inte att ta kontakt för ett första möte inför ditt nya hälsosammare liv. Välkommen!