Det är många som t.ex. frågar mig om man blir tjock av att äta bröd,  om ljusare bröd är onyttigare än mörkt och om det stämmer att bröd innehåller dåliga kolhydrater? Låt oss en gång för alla slå hål på myterna om bröd...

  1. Man blir tjock av bröd
    Nej, man blir tjock av att man äter mer energi än man tränar bort. Detta oavsett vad man äter! Så visst, trycker man i sig smörgåsar dagarna i ända så kan brödet bidra till viktuppgång, men att vara en "soffpotatis" är den stora boven!
  2. Bröd är sämre mat!
    Nej då! Vad som betraktas som bra mat är individuellt. I vissa studier som koststudier kan man se att t.ex kött, ägg och proteinrika livsmedel är det som i första hand ses som riktig mat. Men vår bild av vad som är mat ändras med åren utifrån att nya maträtter introduceras men också utifrån var man bor. Är pizza bra mat? Ja, för vissa, men kanske inte för andra. Och vad är egentligen skillnaden mellan en varm smörgås och pizza? Ja, det är upp till betraktaren att bestämma. Utifrån ett näringsperspektiv kan helt klart bröd vara del av en komplett riktig måltid. Allt beror på vilket bröd man väljer och vad man väljer att äta till brödet.
  3. Bröd innehåller dåliga kolhydrater
    Nej. Kolhydrater finns i olika former och de som finns i bröd behöver inte vara sämre än de som finns i andra livsmedel. Fibrer, som är en typ av kolhydrat, är en bra sådan som de flesta mår bra av att äta mer av så att tänka på att välja lite grövre bröd är en klok idé.
  4. Man får gasmage av bröd
    Nej, så behöver det inte alls vara. Vissa blir det, andra inte. De som blir det kan vara känsliga för gluten eller andra proteiner som finns i brödet. Men de allra flesta klarar att äta bröd utan att bli bubbliga.
  5. Mörkt bröd är nyttigare än ljust
    Nej! Färgen säger ingenting om hur nyttigt ett bröd är. Grovt bröd är däremot bättre. Det bästa knepet är att skära en skiva och se om du skär igenom hela frön och korn, alltså en grov struktur. Då är det troligen ett bra val som ger mer näring och längre mättnad. Välj gärna brödsorter som innehåller så lite socker som möjligt och fokusera på fibrer och fullkorn.

Tveka inte att ta kontakt med mig för att prata om dina drömmar om en bättre hälsa och bättre träningsstatus!